מאמרים

זכויות מעביד בהעסקת עובד זר

זכויות מעביד בהעסקת עובדים, לרבות עובד זר, עובד האזור ועוד.

נושא זכויות עובדים בכלל וזכויות עובדים זרים בפרט נדון בהרחבה גם בפסיקה וכעת מעבידים רבים שהעסיקו עובד זר יודעים זאת, בין היתר, מכיון שנתבעו על כך בבית הדין לעבודה ואולם, מעסיקים אשר מעסיקים עובדים זרים אינם מודעים דוקא לזכויותיהם שלהם ולחובות העובד כלפיהם ובדרכם המשותפת עושים טעויות אשר מובילות להוצאות כפולות ומכופלות על המעביד הן בעקבות תביעה ועד להטלת עיצומים כספיים כבדים ע"י משרד הכלכלה.

פעמים רבות שמעתי את עלבון המעביד כאשר קיבל לידיו תביעת עובד אשר הוא, המעביד, דאג לצרכיו ולרווחתו אף מכיסו הפרטי, נתן בו אמון ודאג לו אף מעבר לחובתו כמעביד.

כאן נעוצה הבעיה, ביחסי עובד מעביד עליך, המעביד, לזכור שאין מתנות חינם, בראש וראשונה אתה מעביד וחובתך לעסק בכפוף להוראות הדין שדואגות גם לעובד, אך גם לך אם תשכיל להשתמש בהן.

נקודת המוצא היא שאין להפלות בין העובדים באשר לזכויות העבודה המגיעות להם אם מכח חוק, תקנות, הסכמים קיבוציים צוי הרחבה, וכל חוזה אחר ואין לגרוע מהם.

יש להבחין בין עובד לעובדת,עובד זר, עובד האזור (פלשתינים) ,עובד ישראלי, קטין,בגיר ולכולם יש לתת בתוך התקופה הקבועה בחוק תנאי העסקה בכתב בכפוף להוראות הדין בתוך קבוצות מובחנות אלה קיימת אבחנה הנעוצה בתחום העיסוק, במעמדו של העובד הכשרותיו ועוד שכן יש לכך השלכה למשל לגבי ניכויים שניתן לנכות משכר העובד.

יש להמציא לעובד בתוך 30 יום מתחילת העבודה ובנערים, בתוך 7 ימים כלומר, לא מיד בתחילת העבודה, הודעה בכתב בה יפורטו תנאי העבודה לפי הוראות חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה.
לגבי עובד זר- חוזה העבודה יהיה בכתב, בשפה שהוא מבין.

אחד הטיעונים הדומיננטיים בתביעות עובד הוא כי לא נמסרו לו תנאי העסקה בכתב, טענה שאם תתקבל תגרור פיצוי לעובד ועיצום כספי ככל שהתלונה תועבר למשרד הכלכלה לכן, חשוב לזכור!

1. יש הבדל בין חוזה/הסכם עבודה לבין מסירת תנאי עבודה בכתב במובן של חתימת הצדדים על המסמכים, אין חובה לחתום ולהחתים על תנאי העבודה שנמסרים לעובד אך מומלץ לחתום ולהחתים את העובד שקיבל,קרא,הבין.

אך זוהי רק תחילתה של הדרך המשותפת שאם תוכשר נכון תיעל ותנעים את העבודה לשני הצדדים.

בקרוב תכנס לתוקף חובת העסקת בודק שכיר מוסמך שהוכשר ע"י משרד התמ"ת בהתאם לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011, אל תהיה בין המעבידים שלא עמדו בבדיקה.

לכן, מעביד, המנע מקנסות,עיצומים,תביעות ,התייעץ עם עו"ד העוסק בתחום ליעוץ הכוונה והכנת הסכמי עבודה ותנאי העבודה המתאימים.

מזל רבה
עורכת דין ומגשרת
יעוץ משפטי למעסיקים ועובדים
חייגו עכשיו: 072-33-80-670